Tym razem organizatorzy zapraszają na Pierwszą na Świecie wystawę wielkiego mistrza Caravaggio. Była to postać bardzo kontrowersyjna. Z jednej strony wielki artysta malarz a z drugiej rzekomy awanturnik. Michelangelo Merisi znany jest wszystkim z jego przybranego przydomku CARAVAGGIO – nazwy miasta, w którym się wychował. Wystawa ta stanowi odsłonę ponad 50 dzieł tego wyjątkowego artysty. Odkrywa jedyne w swoim rodzaju imponujące a zarazem prowokujące malarstwo. Dla współcześnie mu żyjących miało często opinię malarstwa wulgarnego . Caravaggio odrzucił wzory podziwianej powszechnie sztuki antycznej, przedkładając naturę nad piękno idealne. To u Caravaggio zwykły przedmiot staje się równie wartościowym tematem obrazu jak opowieści historyczne czy biblijne. To dzięki jego twórczości martwe natury stają się popularne wśród kolekcjonerów i miłośników sztuki. Twórczość Caravaggio była inspiracją dla innych wielkich mistrzów, którzy korzystali z jego doświadczeń, między innymi: Rubens, Velazquez, de la Tour, Vermeer czy Cezanne.
Celem tej wystawy jest zmiana postrzegania kolejności planów. Zastosowana technika ANAGLIPH umożliwia nam spojrzenie na te dzieła od ostatniego planu do pierwszego. Na nowo odkrywamy detale i zauważamy jak wiele szczegółów umknęło nam do tej pory.
A przecież nasi mistrzowie chcieli przekazać nam umykające chwile, aby je utrwalić. Dodatkową wartością są ciekawe doznania estetyczne wynikające z zastosowania „trójwymiaru”. Należy jednak pamiętać, że nie widzenie trójwymiarowe jest celem wystawy, tylko lepsze poznanie dzieła
i zachęcenie do nowego, pełnego spojrzenia na oryginał.
Dzięki wykorzystaniu technologii 3D odwiedzający będą mieli okazję zanurzyć się w świecie CARAVAGGIO. Dając złudzenie udziału w przedstawianych wydarzeniach. Stajemy się naocznymi świadkami często mrocznych scen.
Na wystawie zobaczymy ponad 50 dzieł m.in.: „Zwycięskiego Erosa” tryumfującego nad wszystkimi dziedzinami wiedzy, „Lutnistę” i „Muzyków” sprytną „Cygankę wróżącą z ręki”, „Szulerów karcianych”, prowokująco ponętnego „Bachusa”, „Głowę Meduzy”, która symbolizowała tryumf rozumu nad zmysłami. Ponad to będziemy uczestniczyli w przerażającej scenie odcięcia głowy Holofernesa przez Judytę, czy ujrzymy serię obrazów prezentujących wydarzenia biblijne „Kolację w Emaus”, „Marię Magdalenę” czy „Niewiernego Tomasza”. Będziemy mogli podziwiać jakże realistyczne piękne martwe natury, których aż chce się dotknąć. Dzieła te, ukazują proces rozwoju artysty. Obrazują fascynację prawdą otaczającego życia, a także wyjątkowe spojrzenie Caravaggio na świat pełen bólu i zwykłej codzienności.
Część 2
Miasteczko Caravaggio leżące w Lombardii na północy Włoch, to tam urodził się Michelangelo MERISI i od nazwy miasteczka wziął swój późniejszy przydomek. W tym regionie na malarstwo miała wpływ sztuka flamandzka, dzięki której powstają obrazy zwane „naturalnymi”. Lombardia prowadziła ożywioną wymianę handlową z Flandrią a miejscowych malarzy zainteresowała sztuka północy dochowującej wierności naturze z nadzwyczajnym wyczuciem koloru i światła. Caravaggio zachowa na zawsze w swej pamięci nauki lombardczyków.
Ale to małe miasteczko Caravaggio, w którym wychowuje się młody artysta to także wyjątkowe miejsce wynikające ze swojego położenia. To nie jest ostoja spokoju. Położone jest na granicy dwóch walczących ze sobą wrogich państw: księstwa Mediolanu i Republiki Weneckiej. Region ten nazywany jest „krainą złodziei i morderców”. Caravaggio dorasta w takiej atmosferze, co zapewne ma wpływ na jego osobowość. Jak go określali znajomi: „niski, krępy, silny młodzieniec o nieokiełznanym temperamencie, drapieżnej urodzie i przenikliwym spojrzeniu”. „To mieszanka bzika i tęgiej głowy. Może pracować dwa tygodnie bez przerwy, ale potem na miesiąc lub dwa rusza na włóczęgę w towarzystwie służącego i ze szpadą u boku, szukając wyłącznie rozrywki, zawsze gotów stanąć do pojedynku i skory do bitki…”. I tak w życiu codziennym ujawniała się jego rebeliancka natura popadając w konflikty z prawem. Za szyderczą krytykę malarza Baglione oczekiwał na proces sądowy jak również przed miał stanąć przed sądem za rzucenie miską z gorącymi karczochami w oberżystę. Największą jednak jego tragedią było zabicie w pojedynku malarza Ranuccia Tommasoniego, w którym również i on sam odniósł bardzo poważne rany. Został aresztowany ale udało mu się zbiec z więzienia. Rozpoczął swoją ucieczkę przed wymiarem sprawiedliwości. Jego historia to: tułaczka, ucieczka i tajemnicza śmierć w powrocie do Rzymu licząc na ułaskawienie. Zawsze malował zadziwiając wszystkich, będąc niepokornym w życiu codziennym ale i artystycznym.
INFORMACJA O ZWIEDZANIU:
Zwiedzanie wystawy rozpoczyna krótkie wprowadzenie w jaki sposób oglądać obrazy by zobaczyć wszystkie ich walory.
Orientacyjny czas zwiedzania wystawy wraz z wykładem to ok. 60 minut.
Wskazany na bilecie dzień i godzina oznacza czas rozpoczęcia wprowadzenia – omówienia sposobu oglądania oraz przyzwyczajenia mózgu do przetwarzania obrazów w 3D – ok. 10 minut. Zapraszamy do przybycia ok. 15 minut wcześniej przed wskazaną godziną na bilecie.
Przy wejściu na teren wystawy należy odebrać jednorazowe okulary 3D.